Strona Zielone Światło dla dąbrowian

W Gołonogu też będzie wygodniej. Tunel pod torami, ronda i nowy peron

Niespełna miesiąc po zamknięciu starego przejazdu drogowo-kolejowego w Gołonogu wiele się na placu budowy wydarzyło. Prace przy budowie nowego układu drogowo-torowego w Gołonogu rozpoczęły się na początku wrześniu od przebudowy odwodnienia poza pasem drogowym. Ekipy budowlane rozpoczęły też przygotowania do budowy tymczasowego przejścia i przejazdu przez tory.

Widać wykop pod nowe przejście pod torami

24 listopada stary przejazd został zamknięty. W tym miejscu powstanie bowiem wiadukt kolejowy, pod którym mieszkańcy – pieszo, na rowerach i samochodami – zyskają bezpieczną przeprawę na drugą stronę. Tym samym konieczność wystawania przed szlabanami stanie się wspomnieniem.

– W miejscu starego przejazdu wykonaliśmy już wykop i platformę pod palowanie – mówi Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak Mosty. To oznacza, że w kolejnym etapie wiercone będą pale CFA pod konstrukcję wspomnianego wiaduktu.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w kwietniu ekipy budowlane przeniosą się na drugą część starego przejazdu i tor w kierunku Sosnowca.

Po zamknięciu przejazdu na długości około 700 m rozebrany został tor w kierunku Ząbkowic. W jego śladzie, przy budynku dworca, widać już sporej wielkości wykop. To element przejścia podziemnego pod torami. – Rozpoczęliśmy także wykop i ławę fundamentową pod peron nr 2 – mówi Maciej Woźniak.

W nowym układzie na stacji Gołonóg powstaną dwa zewnętrze perony: wspomniany peron nr 2 przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. W miejscu istniejącego peronu zachowana zostanie rezerwa pod dwa nowe tory kolei metropolitalnej.

Po obu stronach torów powstaną ronda

Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej.

Termin zakończenia wszystkich prac zaplanowano na 31 grudnia 2022 roku.

Ze względu na nieuregulowane kwestie własnościowe terenów wokół dworca w Gołonogu, część inwestycji związana z budową nowych miejsc parkingowych będzie zrealizowana w kolejnym etapie.

– Pracujemy nad tym, żeby załatwić tę sprawę i poszerzyć zakres inwestycji o te elementy. Jesteśmy w kontakcie z wojewodą, jako reprezentantem Skarbu Państwa, żeby uregulować stan prawny tych nieruchomości – przypomina Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Prezydent podkreśla, że miasto nadal będzie zabiegać, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu. – Jesteśmy gotowi – tak jak w przypadku centrum – wynająć powierzchnie biurowe na przebudowanym dworcu – dodaje Marcin Bazylak.

20240219-030-pl-dg-tramwaje-wrocily-na-tory

Tramwaje wróciły do Dąbrowy Górniczej

img-20231004-135423

Mamy powody do dumy. Dworzec kolejowy w centrum został otwarty

staszicak-1920x1080

Rondo poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ul. Staszica i Wojska Polskiego