Krótszy czas podróży pieszo i rowerem, więcej miejskiej zieleni, wysokiej jakości materiały i meble miejskie, wykorzystywane do przebudowy otoczenia oraz zmiana miejskiej „przestrzeni” w przyjazne ludziom „miejsce”. To podstawowe wytyczne dokumentu pt. „Przestrzeń publiczna. Wytyczne projektowe”, który niedawno przyjęto w Mediolanie. Od teraz stolica Lombardii ma stosować zawarte w dokumencie wytyczne w ramach każdej miejskiej inwestycji czy przebudowy.
Za opracowanie wytycznych odpowiada Urząd Miejski ds. Mobilności, Środowiska i Terytorium kierowany przez Glorię Zavattę. Na 225 stronach zaprezentowano wskazówki i rozwiązania, które mają zmienić Mediolan w 15-minutowe miasto. W ramach tej transformacji stolica Lombardii wyznaczyła sobie cztery cele:
- zamienić „przestrzeń” w „miejsce”
Projektanci miast zwracają coraz więcej uwagi na to, aby przybliżyć ludziom anonimowe, wielkie, ruchliwe i mało przyjazne otoczenie miasta z często monumentalną architekturą. Obca „przestrzeń” ma zmienić się w „miejsce”, w którym można łatwo się poruszać, nawiązywać relacje, w których łatwo się odnaleźć i czuć się bezpiecznie. - skróć czas podróży pieszo lub rowerem
Drogi rowerowe i infrastruktura mają sprzyjać włączeniu społecznemu i zmniejszać dystans mieszkańców wobec miasta - zwiększyć obecność zieleni miejskiej
- używać materiałów wysokiej jakości, ale łatwych w utrzymaniu
W ten sposób Mediolan chce podnieść jakość krajobrazu miejskiego.
Te cztery kryteria wyznaczają nowe myślenie o ulicach, placach, chodnikach, drogach rowerowych, parkingach, szerokości jezdni. Nowe wytyczne przewidują, że na większości ulic w mieście prowadzona zostanie tzw. strefa Tempo 30, w miejsce zgodnej z kodeksem drogowym prędkości 50 km/h. Jezdnie mają być dodatkowo zwężane, kąty skrętu zmniejszane, a chodniki poszerzane w miejscach przejść dla pieszych. W ten sposób Mediolan chce nie tylko zadbać o bezpieczeństwo pieszych, ale przede wszystkim ich komfort. Stolica Lombardii „zmniejszając zapotrzebowanie na ruch samochodowy w mieście”, chce podnieść komfort życia.
Chodniki mają uwzględniać także komfort poruszania się osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano poszerzanie przestrzeni dla pieszych co 10 metrów, tak aby np. osoby na wózkach mogły bez problemów zawrócić. Określono, że nachylenie ścieżek pieszych nie może przekraczać 5 procent. Wytyczne dotyczą także rodzajów dróg rowerowych, a nawet doboru drzew, które będą nasadzane przy mediolańskich ulicach i na placach. Pod uwagę bierze się tam m.in. możliwości drzewa w zakresie zacieniania przestrzeni (to ważne w kontekście walki z tzw. wyspami ciepła w miastach).
Dokument „Przestrzeń publiczna. Wytyczne projektowe” można przeczytać tutaj (po włosku)