W śródmieściu Dąbrowy Górniczej, przy dworcu PKP powstaje właśnie centrum przesiadkowe. Będą tu parkingi dla aut i rowerów, przystanki autobusowe, ronda, drogi rowerowe i tunel pod torami, który ułatwi przejście i przejazd w kierunku Pogorii. Bliźniaczy projekt, choć w dużo mniejszej skali, powstaje kilkadziesiąt metrów dalej…na poddaszu Pałacu Kultury Zagłębia. Jego autorem jest Bas Tajpan, dąbrowski artysta i wielki miłośnik klocków Lego.
Muzyk, który w zeszłym roku z sukcesem wystąpił w telewizyjnym show Lego Masters, przeniósł swoją kolekcję klocków do PKZ. Teraz pasję rozwija w tutejszej pracowni, przy okazji dzieląc się nią na kanale JabaDeBas na You Tube. Obserwuje go prawie 8,5 tysiąca osób.
Centrum przesiadkowe z klocków powstaje z myślą o mniej cierpliwych mieszkańcach
Kilka tygodni temu Bas Tajpan postanowił przybliżyć mieszkańcom Dąbrowy Górniczej, jak będzie wyglądać, powstające w śródmieściu, centrum przesiadkowe. – Obserwuję uważnie, co dzieje się w mieście i przyglądam się inwestycjom. Cieszy mnie, że mamy w końcu szansę zmienić akcenty w poruszaniu się po mieście. Czekam z niecierpliwością na rozwój komunikacji publicznej, lepsze warunki do jazdy na rowerze, czy chodzenia na piechotę. Zauważyłem też, że są osoby, które wolałaby, aby w mieście nic się nie zmieniało, bo to wiąże się z czasowymi utrudnieniami. To przede wszystkim dla nich postanowiłem zbudować makietę – twierdzi Bas Tajpan.
Zdaniem artysty trudno o bardziej plastyczny materiał, który pokaże, jak zmienią się okolice dworca w centrum Dąbrowy Górniczej. – Czy jest coś bardziej pozytywnego niż klocki Lego? Zna je każdy, dobrze się kojarzą zarówno dzieciom, dorosłym, jak i seniorom. Poza tym dzięki klockom łatwo pokazać, jak dokładnie będzie wyglądało centrum przesiadkowe i że jest na co czekać – tłumaczy artysta. – Na makiecie z klocków o wiele łatwiej sobie to wszystko wyobrazić niż na tradycyjnej makiecie ze sklejki. Można też odgrywać scenki rodzajowe, wykorzystując ludziki – dodaje.
W ramach projektu powstał już budynek dworca, dąbrowski artysta zaprojektował także rozkład przestrzeni wokół centrum przesiadkowego. Wiadomo, że powstanie tu także m.in. przystanek autobusowy, torowisko z peronami oraz pociągiem. Makietę będzie można też rozwijać, dołączając np. tunel pod torami, który w rzeczywistości powstaje tuż obok dworca PKP. Bas Tajpan również przygotował już jego miniaturową wersję. Cała konstrukcja będzie miała ok. 1,5 metra długości i ponad 2 metry szerokości. Do jej budowy artysta planuje wykorzystać ok. 30 000 klocków Lego.
Bas Tajpan zamiast samochodu wybiera pociąg i rower
Muzyk ma nadzieję, że jego instalacja pomoże również promować różne sposoby poruszania się po mieście i będzie głosem w dyskusji, jak prawidłowo zachowywać się na drodze.
– Dziś jazda na rowerze w wielu miastach, szczególnie w centrum nie jest łatwa. Co chwilę trzeba zsiadać z roweru, na wąskich drogach rowerzysta wstrzymuje ruch samochodów, nie ma dla niego miejsca także na chodniku. Do tego dochodzi jeszcze problem kultury jazdy. Mam więc nadzieję, że rozwiązania drogowe, które teraz powstają w Dąbrowie Górniczej zmienią to na lepsze. Szczególnie czekam na ułatwienia od strony Będzina i w kierunku Pogorii – przyznaje dąbrowianin. Kiedy kierowcy będą mogli swobodnie przejechać przez tunel pod torami, a swój własny tunel niedaleko będą miały osoby jadące rowerem czy idące pieszo będzie pewnie nie tylko bezpieczniej, ale i wygodniej dla wszystkich – przypuszcza artysta.
Bas Tajpan przyznaje, że autem porusza się po Dąbrowie Górniczej w zasadzie już tylko jesienią i zimą z uwagi na pogodę. Na swoim ulubionym rowerze jeździ przez pozostałą część roku. – Przestałem też jeździć samochodem do studia nagrań w Katowicach. To nie ma sensu. Podróż to ok. 25 minut, a kolejne 40 minut poświęcam na szukanie miejsca parkingowego. Wolę wsiąść w pociąg i raz dwa być na miejscu – opowiada muzyk, zwracając uwagę, że podobne podejście mają mieszkańcy innych większych miast. – To jest nieunikniony kierunek i cieszę się, że w Dąbrowie Górniczej sporo się dzieje, aby poruszanie się po mieście nie tylko samochodem było coraz przyjemniejsze i bezpieczniejsze – dodaje.