Od soboty 14 stycznia autobusy kursujące przez aleję Zagłębia Dąbrowskiego zatrzymują się na przebudowanym przystanku Gołonóg Dworzec PKP.
Nowy przystanek po przebudowie części alei Zagłębia Dąbrowskiego wyróżnia się długością oraz betonową nawierzchnią zatoki.
– Klasyczne perony autobusowe mają 20 metrów długości. Na przystanku Gołonóg Dworzec PKP wydłużyliśmy je do około 80 metrów, by autobusy nie blokowały się wzajemnie – wyjaśnia Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.
Nowe zatoki na co dzień będą służyły dwunastu liniom autobusowym: 55, 140, 237, 604, 637, 638, 644, 656, 690, 814, 903N i M2
Wspomniany beton w zatokach ma zwiększyć wytrzymałość nawierzchni i zabezpieczyć ją w przyszłości przed powstawaniem kolein. – Chcemy, by betonowe nawierzchnie zatok były już standardem na wszystkich nowych i przebudowywanych przystankach – dodaje Krzysztof Serafiński.
Ponieważ w pobliżu stacji w Gołonogu wciąż trwa budowa nowego układu komunikacyjnego, formalnie to plac budowy. Wraz z końcem inwestycji, zaplanowanym na połowę 2023 roku, przystanki zostaną jeszcze wyposażone m.in. w podwójne wiaty.
Nowy układ komunikacyjny z rondami i tunelem pod torami
Nowy układ torowo-drogowy przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg to inwestycja warta 67,5 mln zł. Częścią nowego układu będą ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej.
Dla mieszkańców największym zyskiem z trwającej inwestycji będzie zastąpienie przejazdu przez tory przejazdem pod budowanym wiaduktem kolejowym, gdzie – poza jezdnią – znajdzie się także chodnik i droga rowerowa. Umożliwi
W ramach inwestycji na stacji powstały już dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torami. W miejscu starego peronu została natomiast zachowana rezerwa pod nowe tory kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększenie częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.