Pochylnie umożliwiające rowerzystom wjazd i wyjazd z przejścia podziemnego, zintegrowany węzeł przesiadkowy w pobliżu targowiska na Redenie oraz równa jak stół droga – opisujemy, jakich udogodnień mieszkańcy mogą się spodziewać po przebudowie ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi.
Modernizacja alei Piłsudskiego i ul. Królowej Jadwigi to wspólny projekt Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej oraz Tramwajów Śląskich. Wykonawcą pierwszego etapu inwestycji – od Ronda Budowniczych Huty Katowice do ronda przy alei Róż – jest krakowska firma ZUE SA. Aby poznać szczegóły planowanej przebudowy, na rowerowy objazd trasy zaprosiliśmy Krzysztofa Serafińskiego, zastępcę naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.
W poprzednim numerze „Przeglądu Dąbrowskiego” opisaliśmy, jak zmieni się odcinek od skrzyżowania z ul. Kasprzaka do skrzyżowania z ul. Morcinka. Dziś opowiemy w szczegółach, jakie zmiany czekają nas na trasie od skrzyżowania z ul. Morcinka do al. Róż.
Aleja Piłsudskiego: od ulicy Morcinka do ul. Granicznej
Z poprzedniej relacji wiemy już, że skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Morcinka zamieni się w rondo turbinowe. Przed nim jezdnia zwęzi się z trzech do dwóch pasów, co pozwoli na płynny, ale jednocześnie spokojniejszy ruch. Dzięki temu zwiększy się także bezpieczeństwo pieszych.
Od tego miejsca w kierunku ul. Granicznej po obu stronach jezdni zostanie wydzielona droga rowerowa. – W efekcie skrzyżowanie to będzie obsługiwało ruch rowerowy na wszystkich relacjach – zapowiada Krzysztof Serafiński.
Warto przypomnieć, że w zeszłym roku zmodernizowany został 700-metrowy odcinek alei Piłsudskiego – od skrzyżowania z ul. Srokowskiego do al. Poniatowskiego – teraz więc czas na przebudowę jezdni w kierunku huty.
Al. Piłsudskiego: od ul. Granicznej do al. Majakowskiego
Przejście podziemne przy Damelu czeka likwidacja. Istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie o kilka metrów odsunięta od skrzyżowania i rozbudowana o przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.
– W tym miejscu nie chcemy zmuszać rowerzystów do przejazdu na drugą stronę, dlatego między Graniczną a aleją Majakowskiego przy jezdni w kierunku huty istnieć będzie ciąg-pieszo rowerowy – mówi Krzysztof Serafiński.
Przy alejach kończymy z ciągiem pieszo-rowerowym po lewej stronie, bo nie ma możliwości technicznych, by kontynuować go przy jezdni w kierunku huty. Dzięki przejazdom rowerowym na wlotach skrzyżowań i na przejściach będzie można wjechać w istniejącą w alejach drogę rowerową oraz przejechać na drugą stronę jezdni. Tam drogą rowerową dojedziemy aż do alei Róż, wcześniej będzie można zjechać w budowaną właśnie drogę rowerową na plantach.
Ul. Królowej Jadwigi: od al. Majakowskiego do ul. Wojska Polskiego
Na tym odcinku najważniejsze zmiany będą dotyczyć nowej lokalizacji zatok autobusowych i peronów tramwajowych.
– Nowe zatoki autobusowe chcemy zrobić bliżej targowiska, przesuwając je w pobliże wlotu w ul. Korczaka. Natomiast przystanki tramwajowe – zlokalizowane w tej chwili przy skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego – zostaną przeniesione na wysokość obecnych zatok autobusowych – wyjaśnia Krzysztof Serafiński.
– Jednym zdaniem: tam, gdzie kiedyś były autobusy, teraz będą tramwaje, tak aby te przystanki były możliwie najbliżej siebie – dodaje.
Istniejące na tym odcinku przejście podziemne zostanie kompleksowo wyremontowane, a wyjścia na perony tramwajowe – w związku z przenosinami przystanków – zlikwidowane. W efekcie zmian powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy: nie trzeba będzie zbiegać do przejścia podziemnego, by przesiąść się na autobus lub tramwaj, bo dobrą komunikację między przystankami zapewni nowe przejście dla pieszych w poziomie jezdni.
Przy okazji zmieni się także geometria jezdni: od Wojska Polskiego do nowego przejścia dla pieszych zostanie zawężona z trzech pasów do dwóch. Trzy pasy ponownie pojawią się przed sygnalizacją świetlną. Podobnie będzie na drugiej jezdni: dwa pasy od targu w rejonie ul. Reymonta i dalej ponownie trzy pasy.
Ul. Królowej Jadwigi: od ul. Wojska Polskiego do al. Róż
Na całym odcinku po stronie jezdni w kierunku centrum będziemy mieć nowy układ pieszo-rowerowy. Na tym odcinku planuje się rozszerzyć projekt o budowę wjazdu i wyjazdu z ul. Orzeszkowej na ul. Królowej Jadwigi. Siłą rzeczy w tym miejscu będziemy mieć przejazd rowerowy.
Komunikacja rowerowa na końcu naszej trasy będzie się odbywała przez nowo wybudowane pochylnie, którymi zjedziemy i wyjedziemy z przejścia podziemnego w kierunku alei Róż i parku Hallera. Pochylnie będą trzy: przy jezdni w kierunku centrum, po stronie Merkurego i przy Zespole Szkół Technicznych. Ta ostatnia pochylnia połączy się już z zakresem kolejnego zadania: przebudowy torowiska i drogi od alei Róż do pętli przy Urzędzie Pracy.
Na opisywanym odcinku – przy alei Róż – pojawi nam się drugi zintegrowany przystanek autobusowo–tramwajowy zorganizowany na tych samych zasadach co przy Manhattanie: w kierunku Gołonoga autobus wjedzie na torowisko z tarczy ronda, w kierunku centrum wjazd na torowisko odbędzie się z we-wnętrznego pasa.
Tu kończymy drugą część naszego rowerowego objazdu. Na kolejny odcinek – od al. Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy – zapraszamy w kolejnym numerze „Przeglądu Dąbrowskiego”.
Tekst ukazał się w listopadowym numerze „Przeglądu Dąbrowskiego”